آبه شینزو روز دوشنبه با ۲۷۹۹ روز حضور پیاپی در مقام نخست‌وزیر ژاپن بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ از رکورد ۴۸ سال پیش عموی بزرگ خود ایساکو ساتو گذشت.

آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، نخست‌وزیر ۶۵ ساله ژاپن که این روزها خبرهایی ناخوشایند درباره سلامتی‌اش به گوش می‌رسد، حالا طولانی‌ترین دوره حکومت را به نام خود ثبت کرده است. پیش‌تر حزب لیبرال دموکرات قانونی تصویب کرده بود که بر اساس آن، رهبر این حزب می‌توانست برای سه دوره پیاپی هم نخست‌وزیر ژاپن شود. به این ترتیب، شینزو توانست در سومین دوره حضور در کاخ نخست‌وزیری از رکورد ۲۷۹۸ روز نخست‌وزیر بودن بگذرد.

رکورد پیشین طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در دستان ایساکو ساتو بین نوامبر ۱۹۶۴ تا ژوییه ۱۹۷۲ بود؛ کمی کمتر از هشت سال. ساتو که برادر پدربزرگ شینزو است، سال ۱۹۷۵ در ۷۴ سالگی از دنیا رفت و رکوردش حدود ۵۰ سال دست‌نخورده مانده بود. شینزو بار اول از ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۶ درست به مدت یک سال نخست‌وزیر ژاپن بود و پنج سال بعد وقتی دوباره به این سمت رسید، توانست ۲۷۹۹ روز پیاپی (تا روز دوشنبه سوم شهریور) آن را نگه دارد.

رسانه‌ها از مراجعه دوباره نخست‌وزیر ژاپن به بیمارستان برای دومین هفته پیاپی خبر داده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند تا حدودی نگران‌کننده باشد. گفته می‌شود شاید حالا که دیگر رکورد طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری شکسته است، شینزو هم چندان به ادامه زمامداری علاقه نداشته باشد و جای خود را به فردی دیگر بدهد. آمار رضایت شهروندان ژاپنی از دولت این کشور و شخص شینزو در دوران شیوع کرونا بسیار کاهش یافته و جایگاه نخست‌وزیر را لرزان کرده است.

آبه شینزو که ماه آینده ۶۶ ساله می‌شود، هشت سال پیش با هدف بازسازی اقتصاد و ارتش این کشور قدرت را در دست گرفت و اگر بیماری مانع نشود، تا پایان تابستان سال آینده نخست‌وزیر می‌ماند. او در ۲۰۰۷ هم به دلیل مشکل التهاب روده استعفا کرده بود و اگر این بار زودتر از روی صندلی نخست‌وزیری بلند شود، جانشین او تارو آساو، معاون نخست‌وزیر و وزیر ۷۹ ساله اقتصاد خواهد بود. شینزو روز دوشنبه اعلام کرد حال عمومی‌اش خوب است و مشکلی برای مدیریت اوضاع ندارد.

کد خبر 543235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha